Småfolket under stubben og den sanne død – Mannfjellet

Av Unni Dahl8. november 2015

Annet

Mannfjellet 31.oktober 2015

Turen opp på Mannfjellet i Meråker, er ikke så lang, men det er knapt mange meter med flat mark fra du starter ved Mannlibekken og til du når toppen.

Som lita jente var jeg ofte her i fjellet. Fjellbu, hette den lille hytta vi bygda på setervollen like ved tregrensa her, sist på 60-tallet. Jeg gikk ofte alene opp mot fjellet, og lærte å følge bekken og bruke merkesteiner og trær for å finne tilbake til bua. Det var ingen som hadde betenkeligheter med å la 7-åringen ta seg en liten fjelltur alene. Fra jeg var 3-4 år hadde jeg vært med far og farfar i skogen og på fjellet. Det var i tømmerskogen og på jakt. Barnehage var et ukjent begrep, og mens karene blinket og hogg tømmer, lekte min ett år yngre bror og jeg oss ved en egnet plass i hogstfeltet. Jeg kan aldri huske farlige episoder, men vi ble da også godt orientert, og vel så det, om hva som kunne skje om vi forlot lekeplassen.

Naturbarnehage anno 1964

I skogen bodde småfolket, særlig var det under halvråtne stubber de holdt til. De likte små barn, men en måtte passe seg vel for ikke å tråkke på noen av dem, eller sette seg på dem. En gang hadde dette skjedd under gjeting av kyr inne ved Langen i begynnelsen av forrige århundre. Gutten som hadde vært så uheldig å slenge seg uvørent ned på en slik stubbe, døde uforklarlig bare dager etterpå. Under begravelsen dukket guttens lue opp på kista. Ingen kunne forklare dette før hesten som dro likkista bare sto og peste og ikke ville se til å rikke seg. Da forstod folk hva som hadde skjedd; småfolket satt på kista.

Det var både store ører og store øyne på oss barna da bestefar fortalte disse historiene. Selv hadde han sett huldra en gang han var ved setra og hogg ved. Han skulle akkurat til å gå inn i bua og finne seg litt mat, da noen kom på ski ned lia. Han så det var en kvinne med et langt skjørt, noe som ennå var i bruk for damer på ski, tidlig på 1900-tallet. Bestefar tok av seg lua og gjorde seg klar for en prat, da kvinnen bare suste forbi på skia. Bestefar så den lange kurompa stikke fram under skjørtet til den vakre hulderkvinna og baketter lia fantes ikke ett skispor. Slike syn kunne varsle både det ene og det andre. At en hendelse av betydning snart ville skje, var helt sikkert. Hva det ble til, fikk vi aldri høre, så vidt jeg husker.

Ved gruva i Mannfjellet var det full drift da farfar var ung. Det var mange ulykker der, og mange av disse ble varslet av tegn i naturen, fortalte min bestemor. Selv arbeidet hun ved bygdas legekontor og hadde fått inn pasienter som hadde fått kastet trolldom på seg av kvinner som arbeidet ved gruva. Mange av disse var omstreifende kvinner omgitt av mystikk og trolldomskunster, og en skulle akte seg vel for å komme ut for disse. Både dyr og fugler varslet faren disse kvinnene bar med seg.

Jeg lærte å se etter fugl som lette i flokk, de betydde oftes rovdyr. En korp som skrek betydde død, myr uten grønt gress var sump og den sanne død. Det hadde visstnok skjedd med en mann ikke langt fra Mannfjellgruva en gang…………Og vindfall, trær som lå med rota opp etter storm, var som ei musefelle, den kunne klappe en voksen mann død på sekundet.

Med slike barnefortellinger i hodet, var det nok ingen stor risiko for at jeg tok unødige sjanser i mine tidlige utfarter rundt Mannfjellet.

Selv i dag kan jeg la fantasien slippe til når jeg går alene opp til toppen av Mannfjellet, høre merkelige lyder,lytte til en spesiell hvisken av noe som ikke kan være vind, skygger i skogkanten som hverken er elg eller folk. Det er noe uforklarlig rundt det fjellet, noe som trekker deg dit, men også noe som sier pass på.

Prøv det selv !

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/sykkeqjh/public_html/wp-content/themes/CsimpleboxV6/comment.php on line 13